Mobility Blog

Q&A vehicule Plug-in Hybrid

Q&A vehicule Plug-in Hybrid

1. Cand este cel mai bine sa alegi PHEV (Plug-in Hybrid)? Pentru ce tip de utilizatori se potriveste acest tip de masina?

Tehnologia Plug-in Hybrid permite ca autovehiculele sa parcurga o distanta de 30 pana la 50 km pe modul 100% electric, in functie de capacitatea bateriei. Astfel, vehiculele Plug-in Hybrid sunt potrivite pentru utilizatorii care conduc in oras, pe distante scurte, adica in principal pentru cei care merg de acasa la birou si inapoi. Poate fi neproductiv pentru un angajat care conduce zilnic un numar mare de km in afara orasului sa primeasca un PHEV, din cauza greutatii bateriei, dar si pentru ca va genera un consum suplimentar.

Identificarea diferitelor profiluri de utilizatori este elementul cheie atunci cand vrei sa afli daca a utiliza autovehicule Plug-in Hybrid in flota este cea mai buna decizie pentru companie. Sunt cateva intrebari de baza pe care le poti pune conducatorilor auto:

  • Distanta de acasa la birou
  • Distanta medie zilnica pe care o parcurg in interes de business
  • Distanta media anuala in interes personal
  • Posibilitatea de a incarca bateria acasa / birou

2. Cum ma pot asigura ca utilizatorii vor incarca bateria masinii asa cum este de asteptat?

Este nevoie ca fiecare conducator auto sa isi asume responsabilitatea ca autovehiculul Plug-in Hybrid sa fie incarcat intr-un mod optim. Astfel, cea mai buna modalitate pentru angajator sa se asigure ca masinile sunt utilizate asa cum ar trebui, in special in scop profesional, este sa furnizeze accesul la infrastructura statiilor de incarcare (la birou, acasa sau statii publice) si bineinteles sa sustina costurile aferente consumului de electricitate. Limitarea cheltuielilor cu combustibilul poate fi de asemenea o alternativa pentru a incuraja utilizatorii sa incarce bateria masinii cat de des pot.

3. Cum pot fi ajutati conducatorii auto sa utilizeze un Plug-in Hybrid in cel mai optim mod?

Un training rapid poate fi realizat de catre dealer atunci cand se livreaza masina. Mai mult decat atat, sugestia noastra este ca toti utilizatorii care vor conduce o masina Plug-in Hybrid sa isi asume ca vor respecta anumite reguli pe parcursul utilizarii vehiculului. Documentul ar trebui sa sublinieze ce asteptari exista din partea companiei in ceea ce priveste utilizarea masinilor si ce nu ar trebui sa faca utilizatorii. In plus, o raportare regulata si monitorizarea consumului de combustibil si de energie, sunt elemente importante care ii permit angajatorului sa intervina in ajustarea comportamentului conducatorului auto pe durata contractului de leasing operational.

4. Cum pot selecta vehiculul Plug-in Hybrid care se potriveste politicii auto a companiei? Ar trebui sa aplic aceleasi criterii fara a tine cont de clasa masinii?

Inainte de a alege autovehiculele Plug-in Hybrid pentru flota companiei, cel mai important lucru este sa intelegi cum vor fi utilizate aceasta si cat de pregatiti sunt conducatorii auto. Asta pentru ca acest tip de tehnologii nu se potrivesc tuturor profilelor de utilizatori, iar unele modele ar trebui introduse cu grija in politica auto pentru ca o utilizare eronata poate genera costuri crescute ale flotei. Acest principiu se aplica in cazul SUV-urilor de clasa mare, al caror consum de combustibil poate depasi 11l/100 km atunci cand bateria electrica este descarcata.

5. Merita efortul? Pretul de lista este ridicat, am nevoie de infrastructura, change management, iar in final consumul de combustibil poate fi de 3 ori mai mare decat cel comunicat!

Autovehiculele Plug-in Hybrid sunt mai scumpe decat variantele lor clasice, ai nevoie de statii de incarcare, iar consumul de combustibil poate fi de 3-4 ori mai mare decat cel teoretic.

Dar daca vedem partea pozitiva, noile scheme de taxare si stimulentele care sunt disponibile in Romania pot ajuta la reducerea diferentei de pret. Apoi, daca privesti PHEV-urile ca fiind o tranzitie catre masinile 100% electrice (BEV), atunci investitiile in infrastructura au sens din moment ce permit companiei sa priveasca spre viitor in ceea ce priveste tipul de flota auto. Mai mult decat atat, si contextul este unul favorabil acestei tranzitii din moment ce din ce in ce mai multe retele de statii de incarcare apar pe piata. Si nu in ultimul rand, chiar daca PHEV-urile pot consuma de 3 ori mai mult decat este declarat, nu uita ca totusi consuma mai putin decat alternativele lor clasice.

6. Care este avantajul vehiculelor Plug-in Hybrid vs cele standard full hybrid (costuri, CO2)?

O masina Plug-in Hybrid poate parcurge distante semnificative (40-50 km) utilizand doar modul electric chiar la viteze mari (120 – 130 Km/h), ceea ce un vehicul hybrid standard nu poate face. Din perspectiva angajatorului, utilizarea acestei tehnologii de catre cei care au profilul potrivit, poate fi o alternativa buna pentru a reduce consumul de combustibil si emisiile de CO2. Totusi, vehiculele hybrid standard pot fi de asemenea o varianta potrivita pentru anumite utilizari, iar companiile ar trebui sa ia in considerare beneficiile acestora.  

7. Am citit undeva ca autovehiculele Plug-in Hybrid sunt noul Dieselgate, de ce ar trebui sa le iau in considerare?

Asa cum am mai mentionat, totul se reduce la utilizare. Toate articolele din presa care pun accentul pe dezavantajele acestor tipuri de masini, descriu cazul tipic al companiilor care aleg PHEV-urile din motive de taxare / stimulente, dar fara a lua in considerare impactul atunci cand ele sunt folosite in mod eronat, acest aspect fiind rezultatul adoptiei recente. Toate noile tehnologii au propria curba de invatare si este nevoie de timp pentru a intelege cand o masina Plug-in Hybrid poate fi utilizata in modul cel mai eficient.

Mai mult decat atat, traim intr-un mediu din ce in ce mai complex in care nu mai este vorba doar de diesel vs benzina, asa ca cel mai bun raspuns este ca vehiculele Plug-in Hybrid sunt potrivite pentru anumite utilizari, asa cum masinile 100% electrice, hibridele standard, cele pe benzina sau chiar Diesel pot fi raspunsul pentru alte tipuri de utilizari.

8. Care este varianta de kilometraj ideala?

Depinde de profilul utilizatorului, dar putem spune ca autovehiculele Plug-in Hybrid nu se potrivesc celor care parcurg pe zi un numar mare de kilometri si mai ales in afara orasului. PHEV-urile sunt mai potrivite unei utilizari urbane si pre-urbane, in mod ideal de catre persoanele care isi folosesc masina pentru a merge la birou sau pentru calatorii scurte si bineinteles, cand exista posibilitatea de incarcare a bateriei vehiculului atunci cand acesta nu este folosit. Putem spune ca vehiculele Plug-in Hybrid nu sunt pentru utilizatori care parcurg mai mult de 30.000 km anual. In afara acestui kilometraj anual, este de asemenea important sa identifici cum sunt facuti acesti kilometri, cel mai bun criteriu fiind utilizarea masinii in interes profesional pe distante scurte (<50 km) si posibilitatea de a o incarca atunci cand nu este utilizata.

9. Cum pot estima TCO-ul masinilor Plug-in Hybrid?

Echipa noastra de consultanti iti poate propune o analiza TCO pe diverse motorizari si poate evalua daca are sens sa alegi o varianta de vehicul de genul Plug-in Hybrid. Pentru PHEV-uri este important sa identificam consumul de energie electrica din mixul de consum. Acest consum este in stransa legatura cu kilometrajul parcurs, in mod evident cu cat conduci mai mult, cu atat mai mult vei utiliza motorul termic. Astfel, de obicei ne bazam calculele pe urmatoarea departajare:

KILOMETRAJ ANUAL ELECTRICITATE % BENZINA%
5000 70% 30%
10000 60% 40%
15000 50% 50%
20000 45% 55%
25000 40% 60%
30000 35% 65%
35000 30% 70%
40000 25% 75%
45000 20% 80%
50000 15% 85%
55000 10% 90%
60000 10% 90%
65000 10% 90%
70000 10% 90%

In ceea ce priveste consumul de combustibil, recomandam, de asemenea, o crestere de 200% a datelor teoretice.

10. Ce sa faci si sa nu faci pentru o implementare cu succes a vehiculelor Plug-in Hybrid in flota?

DOs:

  • Evalueaza profilurile conducatorilor auto si daca sunt pregatiti pentru a conduce un PHEV (survey)
  • Asigura-te ca utilizatorii vor avea acces la o retea de statii de incarcare
  • Acopera toate cheltuielile cu incarcarea autovehiculelor
  • Limiteaza cheltuielile cu combustibilul pentru a-i incuraja sa incarce bateria cat mai des
  • Pune-le la dispozitie sfaturi si informatii despre acest tip de tehnologie
  • Monitorizeaza consumul de energie electrica aferent incarcarii bateriilor

DON’Ts:

  • Sa pornesti doar de la premisa ca introducerea PHEV-urilor in flota este o modalitate de a beneficia de o serie de stimulente
  • Sa fie elgibile pentru toti conducatorii auto
  • Sa ai in flota PHEV-uri, dar fara sa oferi statii de incarcare

11. Pot vehiculele Plug-in Hybrid sa fie o alternativa pentru flota companiei?

Raspunsul este da! Asa cum mentionam mai devreme, pentru utilizatorii potriviti, PHEV-urile pot fi mult mai eficiente decat un vehicul traditional si mai confortabile decat masinile 100% electrice, mai ales in aceasta perioada de tranzitie. Autovehiculele PHEV pot contribui la economii datorita stimulentelor si consumului de energie, toate acestea avand un impact pozitiv asupra TCO-ului la finalul lunii. De asemenea, nu uita ca intre timp TCO-ul pentru vehiculele conventionale va creste din cauza costurilor de productie marite si a valorilor reziduale scazute, ca urmare a introducerii masurilor ce au fost luate de anumite orase mari in vederea interzicerii vehiculelor diesel in anumite zone.

Obiectivul principal in final este de a gasi echilibrul perfect in ceea ce priveste mixul de motorizari in flota.

12. Sunt disponibile LCV-uri Plug-in Hybrid? Sunt ele o optiune buna pentru o companie?

Din cate am auzit din piata si de la producatorii auto, vehiculele Plug-in Hybrid nu sunt considerate o alternativa optima pentru acest segment. De altfel, autonomia lor fiind direct influentata de cat de incarcat este vehiculul, este aproape imposibil sa parcurga mai mult de 20 km in modul full electric. Producatorii investesc mult in tehnologia BEV (100% electric) si solutiile pe baza de hidrogen. LCV-urile au de asemenea, utilizari diverse in comparatie cu autoturismele, iar cele Plug-in Hybrid nu se prea potrivesc cu aceste profiluri. Au fie kilometraj mare (>500 km / zi), fie parcurg putini km in oras (<200 km/zi).


Intrebari comune de la conducatorii autovehiculelor

13. Chiar trebuie sa incarc bateria masinii si daca da, cat de des?

Da! Pentru a fi eficient un vehicul Plug-in Hybrid trebuie pus la incarcat cat de des este posibil. Prin maximizarea condusului utilizand bateria electrica, acest tip de masini devin mai eficiente si mai prietenoase cu mediul.

14. Ar trebui sa-mi schimb stilul de condus?

Da! Pentru a maximiza timpul petrecut utilizand motorul electric si pentru a scadea consumul de combustibil si emisiile de CO2, atunci este necesar ca utilizatorii sa adopte un stil de condus diferit.

In timp, acesta va deveni un stil de condus natural din moment de vehiculele electrice tind sa modifice modul de condus astfel incat sa fie mai putin agresiv si mai mult anticipativ.

Anumite comportamente trebuie de asemenea evitate, cum ar fi Modul de Incarcare a Bateriei, care utilizeaza motorul termic pentru a incarca bateria. In acest fel se consuma foarte mult combustibil si nu aduce un benficiu real conducatorului auto, exceptie facand cazurile de inalta necesitate cum ar fi condusul intr-o zona cu emisii zero.

15. Care este impactul financiar in ceea ce priveste utilizarea in interes personal?

Condusul unui vehicul cu emisii scazute poate aduce numeroase avantaje financiare, totusi asta depinde de specificitatea fiecarei tari. Acest impact poate fi de natura unui beneficiu direct sau altele cum ar fi parcari sau taxe de drum 0. Utilizand cat mai mult modul de condus electric reduci consumul de combustibil, mai ales daca angajatorul acopera toate costurile de incarcare a bateriei masinii.

16. Care sunt principalele avantaje si dezavantaje ale unei masini Plug-in Hybrid?

Daca este utilizat corect, un vehicul Plug-in Hybrid poate aduce nenumarate beneficii conducatorului auto. Il ajuta sa reduca consumul de combustibil, emisiile de CO2 si sa utilizeze masina companiei intr-un mod prietenos cu mediul. Dezavantajele pot veni din folosirea incorecta sau din faptul ca nu este incarcata bateria si nu este utilizat modul de condus electric. In acest caz, utilizatorul ca avea un consum de combustibil mai ridicat, o autonomie mica si un vehicul mai scump.

17. Parerea noastra despre vehiculele Plug-in Hybrid

Pe termen scurt credem ca piata vehiculelor full electrice si a celor Plug-in Hybrid va ramane in echilibru, dar cu cat masinile 100% electrice si infrastructura se vor dezvolta anticipam ca autovehiculele electrice vor castiga cota de piata si vor deveni dominante pe termen mediu (incepand din 2025). Totusi, PHEV-urile au un rol important in aceasta faza de tranzitie, in conditiile in care performanta lor in viata reala se va imbuntati.

Contact: Vanzari.RO@aldautomotive.com