Mobility Blog

Criza semiconductorilor: Iata cum managerii de flote se pot adapta si chiar pot beneficia de ea

Criza semiconductorilor: Iata cum managerii de flote se pot adapta si chiar pot beneficia de ea

Managerii au destule de rezolvat atunci cand vine vorba de administrarea flotelor. Si ca pentru toata lumea, orice problema este de preferat sa se rezolve inainte de a ajunge la ei. Din pacate, criza semiconductorilor nu este una dintre acestea. A durat deja mai mult decat au prezis multi si va afecta livrarile de vehicule noi pentru o buna perioada de timp. Drept urmare, este timpul sa gasim raspunsul potrivit la trei intrebari cruciale: Ce se intampla? Cum ar trebui sa se adapteze managerii de flote? Si oare putem vedea luminita de la capatul tunelului?

Ce se intampla?

Sunt multe produse in zilele noastre, inclusiv toate modelele de masini, ce contin cipuri semiconductoare. Din cauza pandemiei si a inchiderii fabricilor, oferta de semiconductori a fost si este limitata – cu atat mai mult cu cat in prezent, economiile au repornit, iar cererea a crescut. Rezultatul: intarzieri in productie si timpi de asteptare mai lungi, in special pentru vehiculele noi.

Cand se va termina criza semiconductorilor?

Regulile se schimba in continuu pentru simplul motiv ca nimeni nu stie exact cand aceasta criza se va termina. In a doua jumatate a anului trecut se preconiza ca se va incheia pana la inceputul acestui an. Dar acum suntem aici, iar cele mai optimiste previziuni sunt ca va dura pana la sfarsitul anului 2022. Scenariul cel mai pesimist? Pana la finalul lui 2023.

De ce se dovedeste aceasta criza atat de greu de depasit?

Chiar inainte de pandemie, fabricile de semiconductori din lume, in principal din Asia de Est, functionau deja la o capacitate de 95%. Avand in vedere ca este nevoie de aproximativ 4 ani pentru a construi o fabrica de semiconductori si inca 24 de saptamani pentru a incepe un ciclu de productie, acest lucru inseamna ca exista un buffer mic sau chiar deloc pentru a face fata cererii crescute.

Mai mult decat atat, criza semiconductorilor face parte acum dintr-o criza mult mai ampla a lantului de aprovizionare, care include o penurie de minereuri si alte materii prime. De asemenea, nu trebuie uitata presiunea inflationista asupra costurilor de productie si de transport ce determina cresterea preturilor. 

Cum afecteaza criza semiconductorilor – de fapt criza de aprovizionare termenele de livrare a vehiculelor?

Termenele de livrare variaza in functie de o serie de factori: pentru diferite marci, diverse modele, diverse motorizari. Exista, de asemenea, diferente si de la o tara la alta. De exemplu, Germania, Polonia, Tarile de Jos, Spania si Austria sunt mai grav afectate de intarzierile in livrare. Aceasta problema este insa mai putin proeminenta in Franta, Belgia, Italia si Romania, printre altele.

De asemenea, masinile 100% electrice sunt mai puțin afectate decat cele cu motoare conventionale sau chiar decat vehiculele plug-in hibride. In general insa, putem spune ca intarzierea medie intre comanda unui vehicul si livrarea acestuia este de 9 luni pana la un an. Este intr-adevar o intarziere mare, dar cu toate acestea exista si o veste buna: timpii de livrare au inregistrat scaderi usoare daca ne raportam la varful intarzierilor ce a avut loc spre sfarsitul anului trecut.

Care este efectul acestei crize asupra managerilor de flote?

Cele mai evidente efecte sunt cele referitoare la cresterea presiunii asupra preturilor si asupra termenelor de livrare. Noi, la ALD, cu experienta pe care  avem, suntem pregatiti sa ne consiliem clientii pentru a minimiza aceste efecte. Daca acestia doresc, ii ajutam sa ia in considerare alternative in ceea ce priveste marcile, modelele si mai ales nivelul de echipare.

De exemplu, nu are prea mult sens sa astepti cateva luni in plus o masina doar pentru a obtine un vehicul cu echipamente care de fapt nu sunt necesare in mod specific pentru pozitia respectiva.

Si cum se descurca productorii auto in contextul crizei actuale?

Vedem acum o cooperare crescuta intre producatorii de vehicule si furnizorii acestora, fie ca ne referim la semiconductori, baterii EV, sau chiar la minereurile de baza necesare pentru multe dintre produsele finite. Asadar, daca anterior, producatorii se bazau mai mult pe piata libera si pe principiul "just-in-time" pentru a obtine materialele de care aveau nevoie, acum construiesc parteneriate cu furnizorii pentru a se asigura ca au acces la ceea ce au nevoie, atunci cand le trebuie si la un pret predictiv.

In general, se poate spune ca OEM-urile cu sediul in Asia au acces mai usor la consumabilele necesare. Din motive geografice si geopolitice, ele sunt mai aproape de sursa – atat in ceea ce priveste semiconductorii, cat si alte elemente esentiale.

Avand in vedere ca aceasta criza nu se va incheia maine, cum ar trebui managerii de flote sa isi adapteze strategiile pe termen mediu?

Noi, la ALD, vedem patru abordari pe care managerii de flote le pot adopta in ceea ce priveste criza de aprovizionare, iar Key Account Managerii ii pot ajuta cu fiecare dintre acestea.

  • Anticipeaza flota ce trebuie reinnoita. Atunci cand vine vorba de a comanda vehicule noi, incepe sa te gandesti si sa discuti cu utilizatorii despre ce isi doresc, cu mult timp inainte. Dupa cum s-a mentionat, din cauza intarzierilor, in unele cazuri acest lucru poate insemna chiar si cu un an inainte de data la care iti trebuie noile masini.

  • Extinde contractele. Multi manageri  sunt deja familiarizati cu aceasta solutie, deoarece i-a ajutat sa treaca prin pandemie. Aceasta strategie se poate aplica si in continuare, mai ales atunci cand se considera ca sistemul de telemunca din ultimii ani a limitat kilometrajul parcurs de multi dintre conducatorii auto ce aveau masini de companie.

  • Ia in considerare alternative. Daca marcile si modelele obisnuite sunt afectate in mod deosebit de intarzieri, te putem ajuta sa explorezi tipuri de masini echivalente.

  • Alege solutiile flexibile. Daca ai nevoie de vehicule pentru o perioada limitata, dar nespecifica de timp – de exemplu pentru angajati noi sau proiecte temporare – produsul ALD Flex iti ofera flexiblitatea de care ai nevoie atat tu, cat si angajatii tai.

Crizele sunt oportunitati, asa cum spune un proverb chinezesc. Unde este speranta in aceasta criza?

Aceasta criza de aprovizionare este o oportunitate buna pentru managerii de flote de a dezvolta o noua strategie de mobilitate in ceea ce priveste flota auto. Le ofera posibilitatea de a optimiza flota si operatiunile de mobilitate ale companiei lor, de a revizui costul acestora, de a gasi partenerii potriviti pentru aceasta, de a fi mai deschisi catre noi marci si de a oferi mai multa flexibilitate clientilor lor.

De asemenea, masinile electrice pot si ar trebui sa fie un element important al unei flote si strategii de mobilitate reinnoite si revitalizate.

Amélie de Valroger

Head of Business Intelligence & Consultancy