Mobility Blog

Detaliile fac diferenta

Detaliile fac diferenta

Avand in vedere ca in intreaga lume guvernele sustin din ce in ce mai mult promovarea, cresterea vanzarilor si a utilizarii vehiculelor electrice (EV), multi manageri de flote au dat startul tranzitiei de la vehiculele conventionale la cele green, fie ca este vorba de plug-in hibride (PHEV), fie de cele 100% electrice (BEV). Daca luam in considerare unele dintre diferentele cheie ale celor 2 tipuri de vehicule, daca tinem cont de profilul, nevoile si modul de utilizare de catre conducatorii auto, atunci avem factorii cheie din procesul de luare a deciziilor si putem schita principalele dos si don'ts necesare atunci cand introduci PHEV-urile sau EV-urile in politica auto a companiei.

Observa diferenta

Desi cei mai multi dintre oameni se gandesc la masini doar in termeni de vehicule conventionale, adica cele cu motoare cu ardere interna (ICE) si "electrice", ultima categorie poate fi, desigur, defalcata si mai mult - si oricine din industria auto sau de cea de leasing trebuie sa fie constient de diferitele subcategorii. Ne vom concentra aici pe doua cele mai frecvent utilizate: PHEV-uri (plug-in hibride) si BEV-uri (100% electrice).

PHEV-urile sunt o combinatie de autovehicule conventionale si BEV-uri. Acestea imbina o baterie electrica cu un motor cu ardere interna pe baza de combustibil. Parcurgand o distanta decenta (pana la 50-60 km) doar pe energie electrica datorita dimensiunii crescute a bateriei, motorul pe combustie interna intervine atunci cand bateria este descarcata. Experienta de condus, in general, seamana cu cea a unui vehicul standard. Cu toate acestea, deoarece dimensiunea bateriei, alaturi de cea a motorului, fac vehiculul mai greu, consumul de combustibil (si implicit emisiile de CO2) pot fi considerabil mai mari daca masina nu este utilizata asa cum a fost gandita – pentru calatoriile urbane pe distante scurte. Este necesara incarcarea regulata la domiciliu sau la birou, altfel, existand riscul ca in timpul calatoriilor mai lungi, de exemplu, de a utiliza in mod constant doar motorul conventional si nu cel electric. Acest lucru nu numai ca se dovedeste mai daunator pentru mediu, dar creste de fapt costurile, din cauza opririlor mai frecvente pentru a umple rezervorul care este mai mic si, prin urmare, reprezinta o economie falsa fata de un vehicul conventional.

Dupa cum sugereaza si numele, BEV-urile sunt complet actionate de baterii. Experienta de condus in sine este adesea mai confortabila prin faptul ca utilizatorul foloseste in general o singur pedala, pentru acceleratie sau franare, iar masina este cu siguranta mai silentioasa. Mai mult deca atat, acum ca autonomia standard a unui vehicul incarcat complet poate varia intre 350 si 600 km, anxietatea care exista in trecut nu mai este o problema. Cu toate acestea, a fost inlocuita in unele cazuri de "anxietatea incarcarii" - proprietarii de masini electrice dedicand o energie mentala considerabila intrebarii unde si cand pot incarca data viitoare. Deoarece majoritatea masinilor de companie sunt de asemenea, utilizate si personal de catre angajati, preocuparile cu privire la incarcarea vehiclelor BEV raman valide in continuare. Aceasta anxietate este insa compensata treptat de infrastructura statiilor de incarcare care se dezvolta rapid si chiar daca in continuare este inca nevoie de gandire si planificare a unei calatorii cu o masina BEV, reteaua acestor statii se dezvolta impresionant si promitator. Ecosistemul este din ce in ce mai capabil sa raspunda la adoptarea in masa a masinilor electrice.

Deoarece viziunea multor tari se concentreaza in cele din urma pe BEV 100%, PHEV-urile pot fi considerate o faza de tranzitie – un pas de-a lungul drumului si unul care pare sa castige mai multa acceptare initiala in randul managerilor de flote.

Intelege ce profil au utilizatorii

Oricat de tentanta ar fi adoptarea PHEV-urilor sau BEV-uri datorita stimulentelor fiscale acordate in ultimii ani la scara larga, utilizarea lor nu trebuie privita in primul rand ca un instrument fiscal. Monitorizarea atenta a profilurilor, nevoilor si comportamentelor conducatorilor auto este o conditie prealabila esentiala pentru o utilizare eficienta a acestor tipuri de masini.

Realizarea profilurilor conducatorilor auto va lua in considerare in cadrul evaluarii, o serie de aspecte, de la facilitatile de incarcare existente la domiciliul acestora pana la faptul daca sunt chiriasi sau proprietari. De asemenea, trebuie tinut cont de existenta unor facilitati similare la locurile de munca pana la cerintele precise, responsabilitatile, programul de lucru, duratele calatoriilor si itinerariile fiecarui utilizator in parte. Numai atunci poate fi elaborata o politica auto eficienta care sa beneficieze de stimulentele economice, oferind totusi si beneficii reale conducatorilor auto si companiei.

In cazul PHEV-urilor, de exemplu, cu exceptia cazului in masina este incarcata regulat, unii conducatorii auto vor fi obligati sa alimenteze mai mult decat standardul de doua ori pe luna, de exemplu, generand astfel, cheltuieli mai mari. Intr-adevar, exista si cazuri cand unele companii au introdus plafonarea combustibilului, acoperind toate costurile cu energia electrica, dar transferand o parte sau toate costurile combustibilului asupra soferului.  

Privind mai departe, este important de luat in considerare si regiunea / tara in care se aplica politica auto, pentru ca tarile din Europa de Vest si de Nord tind sa aiba o infrastructura a statiilor de incarcare mai dezvoltata, precum si legi mai stricte in vigoare sau in curs de elaborare.

Introdu profilul utilizatorilor in politica auto

Odata ce ai finalizat analiza detaliata a utilizatorilor, poate fi necesar sa elaborezi o noua politica auto. Multe companii au politici care dateaza de 5, 10 chiar 15 ani si nu mai fac fata trendurilor existente deja sau care se prefigureaza ca vor veni.

Ce sa faci

  • Limiteaza utilizarea PHEV-urile doar pentru angajatii cu profilul potrivit

  • Asigura training utilizatorilor in ceea ce priveste schimbarea comportamentului la volan

  • Stimuleaza trecerea la PHEV-uri, de exemplu, prin acoperirea 100% a costurilor de incarcare

  • Asigura-te ca exista acces la mai multe statii de incarcare

  • Stimuleaza utilizarea statiilor de incarcare de acasa

  • Defineste reguli clare de utilizare a vehiculelor

  • Aplica cu strictete regulile pentru utilizarea cardului de combustibil

  • Decide catre o abordare bazata pe calculul TCO-ului

Ce sa nu faci

  • Considera PHEV-urile ca vehicule standard.

  • Considera ca toate PHEV-urile sunt benefice mediului (de exemplu SUV-urile)

  • Promova utilizarea PHEV-urilor fara a anticipa nevoile de incarcare

  • Aplica acelasi considerente de buget ca in politicile auto anterioare

  • Trimite informatii tehnice foarte complexe catre utilizatori

Tranzitia catre o politica auto ce include PHEV-uri si / sau BEV-uri nu trebuie sa fie o provocare coplesitoare. Speram ca informatiile incluse in acest articol iti vor oferi cateva indicii pentru a face aceasta o realitate în cadrul companiei tale.