Mobility Blog

Cand vom vedea pe strazi masini autonome?

Cand vom vedea pe strazi masini autonome?

A venit deja viitorul? In cea mare parte a secolului trecut, cele mai multe viziuni asupra lumii de maine includeau autostrazi cu autovehicule complet autonome ce isi transporta pasagerii dintr-un loc în altul, respectand regulile rutiere si comunicand intre ele pentru a evita coliziunile si pentru a reduce la minimum sau chiar a elimina aglomerarile in trafic.

Chiar daca nu suntem inca acolo, gratie investitiilor semnificative in cercetare si dezvoltare din partea producatorilor de vehicule și a firmelor de tehnologie, exista totusi masini fara conducator auto. De fapt, multe dintre modelele noi au o componenta autonoma, in special sub forma unor sisteme menite sa ajute utilizatorii sa evite coliziunile frontale si trecerile neintentionate peste liniile de separare a benzilor de circulatie.

Nivelurile de control

Societatea Inginerilor de Automobile (Society of Automotive Engineers – SAE) a clasificat masinile pe 6 niveluri distincte in ceea ce priveste cat de autonome pot fi:

  • Nivelul 0: Masini care nu sunt autonome – conducatorul auto controleaza toate aspectele legate de conducerea masinii.
  • Nivelul 1: Asistenta pentru conducatorul auto – pot fi instalate unul sau mai multe sisteme „semiautonome” care ajuta utilizatorul, de exemplu, franarea de urgenta.
  • Nivelul 2: Masini autonome partial – conducatorul auto trebuie sa fie intotdeauna pregatit sa preia comanda, chiar daca sistemele ce controleaza directia, franarea si acceleratia permit vehiculului sa circule pe sosea.
  • Nivelul 3: Autonomie conditionata – autovehiculul poate circula pe sosea, iar conducatorul auto trebuie sa raspunda doar cererilor de interventie.
  • Nivelul 4: Autonomie ridicata – autovehiculul poate incepe si incheia o calatorie fara interventia omului.
  • Nivelul 5: Autonomie completa – masina functioneaza numai autonom si nu este dotata cu comenzi manuale.

In prezent, sunt disponibile pe piata, autovehicule care au Nivelul 2 de autonomie. Poate cele mai cunoscute dintre acestea sunt modelele Tesla dotate cu „Autopilot”, sistemul brevetat de control autonom al producatorului de vehicule electrice, care le permite conducatorilor auto sa-si ia mainile de pe volan si picioarele de pe pedale in timp ce masina scaneaza in fata soseaua pentru marcaje ale benzii de circulatie, indicatoare rutiere, alte vehicule si pietoni.

Beneficii si  preocupari

Un autovehicul autonom de Nivel 4 sau 5, complet functional, ar trebui sa fie mult mai sigur decat o masina condusa de un sofer. Marea majoritate a coliziunilor poate fi prevenita, cele mai multe dintre acestea putand fi puse in seama erorii umane. Eliminarea acestui factor de risc ar trebui, teoretic, sa reduca rata acestora.

Alte beneficiile pot fi: reducerea blocajelor in trafic si a emisiilor de CO2, dar si o mai buna accesibilitate pentru cei cate au nevoie de transport, dar nu conduc. De asemenea, conducatorii auto pot fi mult mai eficienti pentru ca isi pot rezolva diverse sarcini administrative, isi pot verifica e-mailurile sau pot vorbi la telefon.

Exista insa unele preocupari majore chiar, legate de cadrul legislativ al utilizarii acestor masini. Ele reprezinta o noutate pentru sistemul de transport deja existent si asa destul de complex. De aceea, in prezent, nu exista un cadru clar de reglementare in ceea ce priveste vanzarea si operarea autovehiculelor complet autonome. Au aparut in schimb, multiple intrebari privind raspunderea juridica, protectia vieții private si costurile de asigurare. De asemenea, exista o dilema etica: o masina autonoma va actiona mai intai de toate pentru a se proteja pe sine, pentru a proteja ocupantii sai ori vehiculele si pietonii din calea sa?

Lasand la o parte aceste intrebari, analistii din cadrul companiei de consultanta Frost & Sullivan considera ca autovehiculele fara conducator auto vor deveni tot mai frecvente in urmatorii ani. Ei au prezis ca peste 1 milion de masini de Nivel 4 vor circula pe soselele din Europa de Vest pana în anul 2021, numarul acesta urmand sa creasca la 8 milioane pana in anul 2025, dupa care productia si vanzarile vor creste „rapid“, obținand o cota mica, dar respectabila din numarul total de vehicule inmatriculate pana in anul 2030.